Hry pro všestranný rozvoj dítěte B
I. Tělesné schéma
A) Věk 2 až 3 roky
♥ 1)Dítě pojmenovává všechny části těla panenky nebo medvídka,a svého těla.
♥ 2) Dítě pohybuje těmi částmi těla,které jmenujete.Později opakuje cvičení se zavázanýma očima.
♥ 3)Dítě stojí proti vám,postupně tiskne své čelo k vašemu čelu,pak pažinou,nos,koleno,lýtko atd.
♥ 4)Dítě schovává pod pokrývkou ty části těla,které vyjmenováváte.
♥ 5)Obkreslete hlavu dítěte a pověste náčrtek na zeď.Postupně každý den přikreslujte další části těla.
B) Věk 3 až 4 roky
♥ 1)zaujímejte různé postoje.Dítě vás sleduje a napodobuje vás.
♥ 2)Dítě vyjmenovává části těla které se dotýkají podlahy( když leží na zádech, na břiše atd.
♥ 3)Dítě vyjmenovává ty části těla,které potřebuje k tomu aby mohlo (jíst,cítit,poslouchat,běhat,vidět ,kreslit,plazit se,chodit)
♥ 4)Dítě postrkuje míč (hlavou,nosem,ramenem,kolenem,nohou,rukou,bradou,uchem,stehnem,patou)
♥ 5)Společně s dítětem střídavě vyjmenováváte rozličné části těla.Opakujte cvičení stále rychleji.
♥ 6)Dítě se zavázanýma očima pojmenovává tu část svého těla,které se dotknete
C) Věk 4 až 5 roky.
♥ Dítě se podle rad ,které mu dáváte ,dotýká jednotlivými částmi těla nejméně tří předmětů.Například „Dotkni se tří předmětů: jednoho rukou,druhého ramenem,a dalšího nohou“
♥ Nakreslete dvě postavy a na jedné z nich vynechte některé části těla (ucho,prst,)Dítě musí přijít na to co chybí.
♥ Dítě přiřazuje předměty,které pojmenuje ,k těm částem těla,k nimž patří.(řetízek-krk,bota-noha,náramek-ruka, prsten,brýle,pásek)
II. Prostorová orientace
A) věk 2-3 rok
♥ 1)dítě leze,plazí se pod stolem a pod židlí
♥ 2)dítě chodí kolem židlí rozestavěných po místnosti,aniž by se jich dotklo
♥ 3)Dítě se pohybuje okolo různých předmětů v místnosti –může se plazit,lézt po čtyřech,chodit vzpřímeně
B) věk 3-4rok
♥ 1)Dítě hází míč pod nebo nad provazem,který je uvázán na dvou židlích,jež stojí metr od sebe.
♥ 2)Dítě pokládá míč nahoru,dolů,dává ho nad sebe,pod sebe,před ,za,vedle sebe,daleko od sebe,blízko sebe
♥ 3)rozložte na podlaze několik lístků papírů o velikosti asi třiceti centimetrů čtverečních.Dejte je na vzdálenost přibližně třiceti centimetrů od sebe.Dítě prochází mezi těmito listy aniž by se jich dotklo.
♥ 4)dítě dělá velké,pak malé kroky
♥ 5)Dítě se staví proti vám,zády k vám,vedle vás,blízko vás,daleko od vás,za vás,před vás
♥ 6)Dítě si dává ruce před nohy ,na hlavu,za záda,pod bradu,před oči ,pod kolena.
♥ 7)Z kostek nebo listů papírů postaví dítě dvě různě dlouhé cesty pro svá autíčka.Zeptejte se ho ,která cesta je kratší a která je delší.
♥ 8)Dítě dává malé knoflíky do misky a velké kolem misky
♥ 9)Porovnáváním talířů musí dítě zjistit,který je největší ,nejmenší a který je prostřední.
♥ 10)dítě porovnává krabice od potravin,například od cereálií,od sušenek atd. Vybírá nejnižší a nejvyšší.
♥ 11)Načrtněte na list papíru kruh, dítě umístí červená knoflík dovnitř kruhu,modrý knoflík vně kruhu,zelený knoflík blízko modrého ,černý knoflík daleko od modrého atd.
C) věk 4-5 rok
♥ 1)dítě sedí uprostřed v místnosti a vyjmenovává ,co vidí před sebou,vpředu,vzadu,za sebou,vedle sebe ,napravo,nalevo.
♥ 2) dítě rozděluje plechovky .Největší staví napravo,nejmenší nalevo.
♥ 3)Dítě spojuje kousky příze knoflíky rozmístěné po stole
♥ 4)Dítě napodobuje obrázky,které jste udělali na stole z kousků vlněné příze
♥ 5)Vytvořte z párátek nebo z brček obrazce a požádejte dítě,aby je napodobilo.
♥ 6)Dítě vytváří dráhu z kusů příze podle dráhy,kterou jste vytvořili na podlaze.
♥ 7)Dítě zakroužkuje ty křížky které mu označíte (a/modře zakroužkuj třetí křížek v druhé řadě. b/ červeně zakroužkuj druhý křížek ve třetí řadě c/ zeleně zakroužkuj první křížek ve čtvrté řadě d/ žlutě zakroužkuj čtvrtý křížek v první řadě. )
III. Časová orientace a rytmus
A) Věk 2 -3 rok
♥ 1)Dítě chodí po místnosti rychle,pomalu,
♥ 2)Dítě tleská podle vašich pokynů:rychle,pomalu.
♥ 3) Dítě vychodí papírový kapesník do vzduchu a posadí se na zem dříve,než se kamejník dtkne podlahy.
♥ 4)Dítě jde od židle ke stolu.Zeptejte se ho,odkud vyšlo.Kam došlo.
♥ 5)Dítě musí říct,jaké jídlo dostává ráno,jaké v poledne a jaké večer.Co jedlo k obědu,k večeři ,odpoledne.
♥ 6)Vyťukávejte pravidelný rytmus klepáním do stolu.Dítě chodí (podle pomalého rytmu, podle rychlého rytmu.)
♥ 7)Dítě zpívá a vyťukává rytmus písničky ťukáním do stolu
♥ 8)Dítě chodí podle rytmu.Když se budete plácat na stehna,bude chodit těžce jako medvěd.Budete-li klepat do stolu,dítě začne lehce klusat jako kůň.
♥ 9)Dítě chodí podle rytmu,který vyťukáváte vařečkou do stolu.Jakmile uhodíte silně vyskočí.
♥ 10)Tleskáte rukama a dítě jde dopředu (sleduje rytmus).Jakmile boucháte do stolu,jde pozpátku.
♥ 11) Když vyťukáváte pravidelný rytmus,chodí dítě okolo dvou židlí,které stojí vedle sebe.Jakmile zrychlíte ,běhá po celé místnosti.
♥ 12)Když dítěti ukážete lžíci ,silně tleská,když mu ukážete vidličku tleská pomalu.
B) Věk 4-5 rok
♥ 1)Dítě položí vidličku do středu stolu,nůž před vidličku,lžíci za vidličku,tužku před nůž,knoflík za lžíci.Pak se ho zeptejte ,který z předmětů je první,který poslední ,který je před kterým ,který je za kterým.
♥ 2)Dítě vyrovná na stůl několik předmětů.Pak vám říká,který je první,druhý,třetí,poslední,který leží hned před druhým ,hned za druhým,hned před třetím,hned za třetím.
♥ 3)Dítě objevuje rozdíly mezi dnem a nocí.Vypráví co dělají lidé během těchto dvou časových úseků.
♥ 4)Dítě vypráví ,co se přihodilo na začátku a na konci příběhu ,který jste mu právě přečetli,co se stalo před určitou událostí a co po jiné.
♥ 5)Dítě vyjmenovává ve správném pořadí dny v týdnu.Zeptejte se ho ,který je dnes den,který den byl včera atd.
♥ 6)Zeptáme se dítěte co je rychlejší a co pomalejší (letadlo-vlak, vlak-loď,želva-kachna,)
♥ 7)Dítě sleduje rytmus,který udáváte tleskáním,a bouchá v tomtéž rytmu do míče.
IV. Zrakové rozlišování
A)věk 2-4 roky.
♥ 1)vystříhané kolečka ,čtverce,trojúhelníky nechte roztřídit dítětem podle tvarů.
♥ 2)Položte na stůl talíř,vidličku,nůž,párátko,knoflík.Požádejte dítě ,aby vám ukázalo ( malý předmět ze dřeva,dlouhý předmět,který má hroty sloužící k jídlu, kulatý předmět na který se dává jídlo…)
♥ 3)Dít dává víčka na sklenice různých velikostí.
♥ 4)Sesypte dohromady různé druhy těstovin ,dítě odděluje jednotlivé druhy.
♥ 5)Dítě třídí knoflíky podle barev,velikosti, podle počtu dírek.
B)věk 4-6 rok.
♥ 1) Nakreslete ruku se čtyřmi prsty,tričko s jedním rukávem,hlavu bez vlasů,obličej bez nosu,úst,uší.Na každém z obrázků dítě hledá co chybí.
♥ 2)Dítě doplňuj obrázky tím,že stejnou věc dokreslí zrcadlově vpravo.
V. Sluchové rozlišení
A)Věk 2 roky a více
♥ 1)Kolem dítěte ,které sedí na zemi se zavázanýma očima,rozložte předměty.Posaďte se metr od něho a zkuste vzít některý předmět,aniž byste způsobili hluk.Když vás dítě uslyší,zkusí předmět chytit.
♥ 2)Dítě napodobuje hlasy zvířat (kočky,ptáka,slepice,sovy,psa,vepře,krávy,kachny),které jste před ním reprodukovali.
♥ 3)Zavažte dítěti oči a vydejte nějaký zvuk.Dítě se vás pokouší najít.
♥ 4) Zavažte dítěti oči a vydávejte zvuky před a za ním.Dítě musí uhodnout ,z které strany zvuk přichází.
♥ 5)Řekněte dítěti dvě slova (vyslovujte pomalu) a zeptejte seo které je delší a které kratší.(les-borovice,ulice-dům,film-kamera,pláštěnka-bota,pondělí-středa,noha-nohavice,ohrada-dvůr,bez-kopretina,nit-bavlna)
♥ 6)Řekněte dítěti slovo a požádejte ho ,aby vám řeklo jiné slovo,které začíná stejným zvukem (tedy slabikou).Příklady: kachna—kamion, mašina..maminka)Obměna:Řekněte dítěti dvě slova a zeptejte se ho jestli začínají stejným zvukem.