Hry pro všestranný rozvoj dítěte
I. Celková pohyblivost
J zahrnuje soubor důležitých pohybů,které si dítě musí osvojí.
během prvních šesti let svého života se musí naučit sedět,udržet se vzpřímené,plazit se, lézt po čtyřech,kutálet se,běhat,chodit,poskakovat.
J Všechny tyto pohybové aktivity musí být vykonávány koordinovaně,harmonicky a čistě
J Cvičení v této kapitole mají přispět k lepší koordinaci důležitých částí těla.
A) Věk 2 až 3 rok
♥ 1)Dítě se má přemístit z jedné místnosti do druhé (lezením po čtyřech,ztěžka jako slon,tichounce jako myška,nemotorně kachna,s hlavou co možná nejvíce zvednutou jako žirafa,pružně jako kotě.)
♥ 2)Dítě skáče jako žába a napodobuje její kvákání
♥ 3)Dítě podlézá stůl (za pomoci rukou a nohou) tam a zpět,nejdříve se plazí po břiše,zpět po zádech.
♥ 4)dítě se kutálí po podlaze od jedné zdi ke druhé
♥ 5)Dítě leze po kolenou se vzpřímeným trupem,s pažemi podél těla
♥ 6)dítě dělá kotrmelce
♥ 7)Dítě se stočí do klubíčka pod pokrývku.Na znamení z úkrytu co nejrychleji vyleze.
♥ 8)Dítě stojí co možná nejdéle na jedné noze (asi dvě vteřiny).pak dělá totéž na druhé noze.
♥ 9)dítě napodobuje větrný mlýn.S roznoženýma nohama,které zůstávají stát pevně na místě,natahuje paže do stran.
♥ 10)Dítě kráčí vzpřímeně s knížkou na hlavě
♥ 11)dítě leze po čtyřech a na zádech nese časopis
♥ 12Dítě obchází o špičkách stůl,vrací se opačným směrem po patách
♥ 13)Dítě vykopává nohu do vzduchu .Střídá pravou a levou nohu.
♥ 14)Dítě musí co nejrychleji sebrat předmět ležící na podlaze.
♥ 15)Dít chytá míč,který mu házíte.Jakmile se mu to daří,začnete od něho trochu odstupovat.
♥ 16.)Dítě čekává míč ve dřepu a vy ho hodíte do takové výše,jako by stálo.Opakujte cvičení a měňte polohy.
♥ 17)Vyznačte na podlaze stopy.Dítě na ně nejprve našlapuje normálně ,při dalším cvičení pak našlapuje na špičky.
♥ 18) Dítě obíhá kolem polštářů rozložených na podlaze tak,aby se jich nedotýkalo.
B) Věk 3 až 4 rok
♥ 1)Dítě se plazí jakou housenka (bez pomoci rukou a nohou)
♥ 2)Dítě si lehne na záda a nohama pohybuje jako při jízdě na kole.Na začátku šlape pomalu,pak postupně zrychluje.
♥ 3)Dítě skáče na jedné noze a vy ho přitom držíte za ruce.Pak nohy vystřídá a skáče na druhé
♥ 4)Dítě se pohybuje „po třech“. V jedné ruce drží lžíci.Při opakovaném cvičení drží lžíci v druhé ruce.
♥ 5)Dítě kráčí s nataženou paží a na hřbetu ruky nese lžíci.Pak paže vystřídá.
♥ 6)Pomocí novinového papíru vyznačte na podlaze linku dlouhou asi tři metry a širokou asi pět centimetrů.Dítě kráčí po této lince,aniž by kladlo nohy mimo ni.Vrací se pozpátku.
♥ 7)Provázkem vyznačte na podlaze kruh o obvodu asi dva půl metru.Dítě skáče snožmo střídavě vně a dovnitř kruhu.
♥ 8)Dítě běhá,aniž by se dotklo překážek rozestavěných po místnosti.
C) Věk 4 až 5 rok.
♥ 1)Dítě vyleze na židli a seskočí do kruhu vyznačeného na podlaze provázkem
♥ 2)Dítě zasáhne v běhu míč postavený na zemi
♥ 3)Dítě hází míč na zem jednou rukou a chytá ho.
♥ 4)Dítě skáče na vzdálenost patnácti kroků po jedné noze.Pravou ruku má položenou na pravém stehně a levou na levém stehně.
♥ 5)Dítě skáče po jedné noze a posunuje hokejový puk
♥ 6)Dítě skáče ve dřepu.Potom cvičení opakuje se zavřenýma očima.
♥ 7)Dítě skáče přes natažený provaz.Cvičení opakuje tak,že skáče přes provaz v různých výškách.
♥ 8)Dítě vyskakuje na jedné noze p schodech nahoru a potom zase seskakuje dolů.Opakuje cvičení i na druhé noze.
II. Jemná motorika
J rozvíjení jemných pohybů,které umožňují lepší kontrolu a lepší koordinaci prstů,rukou,očí atd.
J Pomůcky: míč,míček,kuličky,kostky,hrnce,kousky vlněné příze,drobné mince,bota,nit,vlna,párátka,šroub a matice,ponožky,oblečení,nůžky,štětce,voskovka,tužka,pravítko,časopis,skleničky….
A) Věk 2 až 3 roky
♥ 1)Dítě vyznačuje ve vzduchu kruhy pouze pomocí zápěstí a ruky.Paže musí zůstat přitisknutá k trupu.Při opakovaném cvičení drží v ruce míček.
♥ 2)Dítě před sebou pinká o zem míčem,který má obvod asi dvaadvacet centimetrů,míč zkouší odrážet jen jednou rukou,pak druhou.
♥ 3)Dítě hází míčem co možná nejdále,co možná nejvýše,hází jím o zeď co možná nejsilněji.Cvičení provádí nejdříve oběma rukama,pak pouze pravou rukou a poté levou rukou.
♥ 4)Dítě rovná kostky do řady za sebou.Pak ještě jednou symetricky do další řady.
♥ 5)Dítě staví věž z pěti nebo šesti kostek.Vedle symetricky staví druhou věž
♥ 6)Dítě šroubuje matici na šroub
♥ 7)Dítě obrací ponožky na ruby.
♥ 8)Dítě navléká knoflíky na nitku.
♥ 9)Dítě prosévá mouku,aniž by ji rozsypalo.
♥ 10)Dítě přelévá vodu z jedné skleničky do druhé ,aniž by ji vylilo.Cvičení opakuje s rýží.
♥ 11)Dítě rozbaluje kuličky zabalené v papíru
B) Věk 3 až 4 roky
♥ 1)dítě se posadí a s pomocí obou rukou kutálí míč kolem sebe
♥ 2)Dítě se palcem dotýká konečků ostatních prstů téže ruky.Cvičení provádí i s druhou rukou.Cvičení je třeba opakovat,dokud ho dítě nedokáže dělat rychle.
♥ 3)Dítě se musí dotýkat desky stolu dlaní,pak každým prstem.(Střídá přitom palec,dlaň,ukazováček,dlaň,prostředníček,dlaň atd.)
♥ 4)Dítě roztáčí na stole drobnou minci,kterou drží mezi palcem a ukazováčkem
♥ 5)Dítě staví věž z osmi až deseti kostek.Vedle pak postaví ještě jednu.
♥ 6)Dítě skládá na sebe drobné mince-co možná nejvýše.
♥ 7)dítě si obtáčí přízi kolem jednoho prstu,dvou prstů ,tří prstů a pak kolem celé ruky.
♥ 8)Z brček postavených do hrnku vybírá dítě jedno po druhém.Nejprve s pomocí palce a ukazováčku,pak palce a prostředníčku a pokračuje s dalšími prsty.Cvičení opakuje s nalámanými makarony,párátky,nasypanými zrnky rýže.Stejným způsobem se cvičení provádí i druhou rukou.
♥ 9)Dítě zabalí kartonovou roličku d papírového ubrousku nebo papírové utěrky a konce utáhne „jako bonbon“
♥ 10)dítě si rozšněruje botu a navléká tkaničku do dírek.
♥ 11)Dítě váže uzly na provázku
♥ 12)Dítě si zapíná a rozepíná svetr.
♥ 13Dítě ořezává tužky.
♥ 14)Dítě dělá díry do papíru.
♥ 15)Dítě kreslí přímky podle pravítka (ujišťuje se ,že přidržuje pravítko ve středu)
♥ 16) Dítě vyrábí různé předměty z modelovací hmoty.Například může udělat mističku nebo svícen,který pak natře vodovými barvami (Dítě nanáší vodové barvy jednotlivými dotyky štětce,nikoliv tahy )
♥ 17)Štětcem,voskovkou,nebo jinou tužkou spojuje dítě body ,které jsme vyznačili na papíře.
C) Věk 3 až 5 roky
♥ 1)Dítě leží na břiše a posílá vám míč.Ten musí projít pod židlí
♥ 2)Dítě navléká dvojitě gumičku přes malou krabičku.Obtáčí krabičku třikrát.
♥ 3)Dítě splétá tři kousky vlněné příze.
♥ 4)Dítě vyrábí náhrdelník z těstovin.Cvičení opakuje s knoflíky (střídavé navléká malé a velké),nebo se sponkami na papír
♥ 5)Nevařenou rýži ,kterou jsme nasypali do misky,přenáší dítě pomocí pinzety do hrnce.
♥ 6)Dítě rozstříhá list z časopisu na tři,čtyři,pět nebo více kousků a zkouší je poskládat dohromady jako skládanku.